Biografija / CV

CV
Biografija / Bio

Dalibor Nov 2020

Foto: Vesela Radović Mišković

Dalibor Dado Ćetković je rođen u Baru (Crna Gora) 1982. godine. Još od djetinjstva pokazuje izrazito interesovanje za umjetnost i prve korake u crtanju uči od svog oca Svetislava. Svoje izlagačko iskustvo stiče još od osnovne škole – “Anto Djedović” Bar, u kojoj je kao istaknuti učenik redovno izlagao svoje radove i izrađivao sve potrebne crteže za mnoge nastavne kabinete, a kao izviđač slikar imao je prvu kolektivnu izložbu 1995. godine u Kovačici (Vojvodina – Srbija), i od te godine se aktivno bavi slikarstvom i prodajom svojih djela u galerijama. Četvorogodišnju srednju likovnu školu Petar Lubarda na Cetinju, upisao je 1997. god. i diplomirao kao likovni tehničar 2001. god. na odsjeku za slikarstvo. Iste godine upisao je Akademiju likovnih umjetnosti u Trebinju (Republika Srpska / BiH), i bio prvi na listi primljenih studenata pa je tako stekao pravo finansiranja iz budžeta, a postao je i stipendista Opštine Bar.

Diplomirao je 2007. godine u klasi profesora Marka Musovića na slikarskom smjeru i stekao zvanje Diplomirani akademski slikar.  Povratkom u rodni grad otvara svoju galeriju “Umjetnički atelje-galerija Dalibor” u kojoj je radio i priređivao izložbe do 2010. godine kada se preselio u kućni atelje.

Od 2008. godine je član Udruženja likovnih umjetnika Crne Gore – ULUCG. Pored slika i crteža u raznim tehnikama, radio je skulpture, fotografije, video radove, kao i mnoga idejna rješenja za: knjige (naslovne strane i ilustracije), plakate, logotipe, enterijere, umjetnički nakit itd, a uradio je i mnoge restauracije starih slika. Od 2014. godine, u svom ateljeu u Baru, počinje predano, kao likovni pedagog, da obučava i priprema učenike za profesionalno bavljenje likovnim umjetnostima. Pored navedenog, Dalibor se predstavljao i u muzici, pa je tako kao gitarista bio član nekoliko rok, bluz, džez bendova od kojih su bili najzapaženiji “VIS Profesori” i “Makondo” sa kojima je klubski nastupao i na nekoliko koncerata. Snimio je mnoge solističke gitarske instrumentale koje je koristio kao muzičke pozadine za svoje video radove. Bio je i akter u nekoliko muzičkih spotova. Osim raznih društvenih aktivnosti iz mladosti kao izviđač i volonter, Dalibor se odazivao na humanitarnim akcijama za potrebe pomoći centrima za zbrinjavanje djece i drugim socijalno ugroženim kategorijama. Donirao je svoje radove raznim javnim ustanovama, kulturnim, sportskim i drugim udruženjima.

U novembru 2019. godine odlazi u Sjedinjene Američke Države (Phoenix-Arizona-USA), gdje uz brojne saradnje predstavlja svoje stvaralaštvo na festivalu umjetnosti First Friday u Finiksu. Tamo je započeo rad na novom ciklusu slika pod nazivom “Antares” sa kojim je kasnije realizovao značajne samostalne izložbe. Godine 2020. postaje dio tima međunarodnog trilateralnog Interreg IPA-CBC kulturnog projekta COMPLICITIES.

Vodio je brojne likovne radionice za djecu i odrasle, učestvovao je na mnogim likovnim kolonijama u zemlji i inostranstvu, a dobitnik je brojnih internacionalnih priznanja i nagrada od kojih su značajne sa žirirane izložbe “Abstract” u Los Anđelesu i to: počasno priznanje Honorable Mention Award 2021, zaslužna nagrada Merit Prize Award 2022. i Finalist Award 2023. Dobitnik je prestižne internacionalne nagrade „Leonardo Da Vinči” u palati Borghese u Firenci 2022. i internacionalne nagrade za karijeru International Career Award 2023. u Palermu, takođe u Italiji.

Upisan je u prvi Sveopšti likovni leksikon 2021. – Pinna Studio, zatim u Veliku enciklopediju internacionalne umjetnosti “Art Universal” 2021. po izboru italijanskih eksperata za savremenu umjetnost i likovnih  kritičara Frančeska i Salvatore Russo, kao i u Leksikon likovne umjetnosti Crne Gore od izdavača CANU 2022.  Od aprila 2023. postaje počasni i doživotni član Ujedinjenih nacija umjetnosti i nauke – UNOTA koja ima direktnu saradnju sa UNESCO-m. O njegovom stvaralaštvu pisali su mnogi novinari, književnici, teoretičari i istoričari umjetnosti među kojima je i poznata italijanska likovna kritičarka Marta Lock.

Svoje radove je izlagao kako na realnim tako i na virtuelnim internacionalnim i žiriranim umjetničkim izložbama. Do sada je imao 23 samostalne i preko 130 kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Njegovi radovi se nalaze u privatnim kolekcijama širom svijeta. Živi i radi u Baru

  

Edukacija:

– 1989 – 1997. Osnovna škola “Anto Đedović” Bar (Crna Gora)
– 1997 – 2001. Srednja likovna škola “Petar Lubarda” – Diploma: Likovni tehničar , Cetinje (Crna Gora)
– 2001 – 2005. Akademija likovnih umjetnosti – ALU Trebinje
Univerzitet u Istočnom Sarajevu (Bosna i Hercegovina)
– 2007. Diploma o stečenom visokom obrazovanju
Stručni naziv: Diplomirani akademski slikar
– 2009. Sertifikat o uspješno završenim biznis vještinama – Legal and Tax Issues
Spark (Amsterdam-Netherlands), BSC Bar (Crna Gora)

 

Samostalne izložbe (2023. – 2003.) :

– 2023.  JU Centar za kulturu Petnjica, Izložba slika „Život“, crnogorski pejzaži, Petnjica (CG)

– 2023.  Galerija Doma kulture “Uglješa Kojadinović”, JU Centar za kulturu i sport Srbac (RS/BiH)

– 2023.  Narodni muzej u Smederevskoj Palanci, “Antares”, S.Palanka (Srbija)

br.20) – 2023.  Arhiepiskopska palata – Stari grad Bar, NOĆ TVRĐAVA, samostalna izložba slika (CG)

– 2022.  Pulska arena,  Izložba slika “ARENA”, 22 mala formata i minijatura na platnu, Pula (HR)

– 2022.  One&Only Resort i Galerija Pizana, Portonovi (CG),  Prva izložba sa kojom je započet

             ARTIST   SERIES, Izložba slika iz ciklusa “Antares”, 15 slika na platnu

– 2021. Gradska galerija Kotor, JU Kulturni centar “Nikola Đurković” Kotor (CG),

              Izložba slika “San u snu”,  10 slika na platnu i 11 slika na papiru

– 2021. ArtSteps & YouTube – Virtuelna izložba slika većih formata iz ciklusa „Antares“

https://www.youtube.com/watch?v=V2YLwJxRKhE

– 2020.  Galerija UDG, Univerzitet Donja Gorica, Podgorica (CG), Izložba slika “Antares”

              Drugi dio postavke sa radovima na platnu (19) i papiru (13).

– 2020.  Galerija “Velimir A. Leković”  JU Kulturni centar Bar (CG),

              Izložba slika “Antares”, 28 slika na platnu.

– 2020.  YouTube – Virtuelna izložba slika „Antares“ , 44 rada https://www.youtube.com/watch?v=d4YFgudBiPc

– 2012.  Galerija „Buća – Luković“,  JU Muzej i galerija Tivat (CG), Izložba slika, crteža i skulptura

– 2012.  Galerija „Velimir A. Leković“,  JU Kulturni centar Bar (CG), Izložba slika, crteža i skulptura.

              Ciklusi: „Modifikovani svijet“, “Blindersi”, “Kolažirani svijet”, “Psihološki portreti”,

             “Figurativni ciklus” (116 radova)

br.10) – 2011.  XXIV Barski ljetopis, Stari grad Bar, JU Kulturni centar Bar (CG),

              Izložba slika iz ciklusa “Modifikovani svijet”

– 2010.  Galerija UAGD, Bar (CG), Izložba slika i crteža – Aktovi

– 2009.  Galerija UAGD, Bar (CG), Izložba slika – Barski šipkovi

– 2008.  Galerija UAGD, Bar (CG), Izložba slika i crteža – Pejzaži

– 2007.  Galerija ALU, Trebinje (RS/BiH), Izložba slika (Diplomska izložba)

– 2006.  Dani Mrkojevića , Galerija OŠ Mrkojevići – Bar (CG), Izložba slika i crteža

– 2005.  Galerija klub „Koncept“, Mostar (BiH), IX Mostarski interkulturalni festival,     

              MIF 2005, Izložba crteža i fotografija

– 2004.  Galerija „Vega“, Bar (CG), Izložba slika “Urbani pejzaži”

– 2003.  Galerija Klub VJ , Herceg Novi (CG), Izložba crteža malih formata

br.1) – 2003.  Galerija Sv. Vasilija Ostroškog, Nikšić (CG), Izložba crteža velikih formata



Kolektivne izložbe (2024. – 1995.) :

– 2024.  „Likovna okupacija 2024“, saziv umjetnika svih zemalja bivše Jugoslavije; Izložba slika u Vijećnici na temu stihova Maka Dizdara  i  izložba slika nastalih na Likovnoj okupaciji Sarajeva  u kongresnoj sali Hotela Hills*****, Sarajevo, BIH  (Bosna i Hercegovina)

– 2024.  „Street in art“ – Umjetnici gradu Baru,  tematska  kolektivna izložba pod nazivom „Feniks“,  na otvorenom prostoru (sjećanje na zemljotres 1979.),  Bar (Crna Gora)

– 2024.  „Primer encuentro mundial artes visuales en formato minimo“ – Prva svjetska izložba vizuelne umjetnosti malog formata u organizaciji LeonArt international group  i Svjetska asocijacija umjetnosti i stvaralaštva  –  muzej umjetnosti Centra za istorijska istraživanja Ekvadorske vojske, Quito (Ekvador)

– 2024.  Umjetnički paviljon ULUCG – 79. Tradicionalna izložba, Udruženje likovnih umjetnika Crne Gore, Podgorica (Crna Gora)

– 2024.  „Ljepota će spasiti svijet“ humanitarna izložba Martovsko sjećanje u organizaciji NVO Pandurica, foaje Nikšićkog pozorišta, Nikšić (Crna Gora)

br.130) – 2023.  Miholjsko kulturno ljeto – izložba slika u organizaciji „Nekazano“ i „Street in art“, Bar (CG)

– 2023.  VII Internacionalna likovna kolonija „Ulcinj na platnu“, Ulcinj (Crna Gora)

– 2023.  Peta internacionalna virtuelna izložba „All for peace and peace for all“ u organizaciji „Another world is possible forever of peace“ AWPFP (Venecuela) – Predstavnik Crne Gore.

– 2023.  III. Internacionalna likovna kolonija „Boje Bihora“, Petnjica (Crna Gora)

– 2023. 40. saziv Likovno-ekološke kolonije L.E.K Bardača, Srbac (RS/BiH)

– 2023. „Reflect“ , int. online art exhibition, Creartors Collective, Mumbai (Indija)

– 2023. Revista Innombrable – Convocatoria Galeria Virtual, (Meksiko)

– 2023. Convocatoria de Arte – Sociedad Artistica and Baricharte, (Španija i Čile)

– 2023. Umjetnički paviljon ULUCG – 78. Tradicionalna izložba, Udruženje likovnih umjetnika Crne Gore, Podgorica (Crna Gora)

– 2023. ArtApstrakt 2023, žirirana međunarodna izložba u organizaciji Udruženje Kreativna Fabrika, Art centar Mestašce, Beograd (Srbija)

br.120) – 2023. International Career Award, Costanza Fondation – Internacionalna nagrada karijere, Palermo (Italija)

– 2023. Figurative painting – februar 2023. (Certificate award) – Internacionalna žirirana izložba u organizaciji Global Painting Conclave, Nova Scotia (Canada)

– 2023.  Abstract 8. – februar 2023. (Finalist award) – Internacionalna žirirana izložba u organizaciji  Art Show International Gallery,  Los Angeles – California USA, Los Anđeles (SAD)

– 2023.  Humanitarna izložba za pomoć od posljedice zemljotresa u Turskoj i Siriji 2023, facebook grupa

– 2023.  „Mini Form Art“, međunarodna izložba u organizaciji Kreativna Fabrika i Umetnikov otisak, Beti Ford, Beograd (Srbija)

– 2023.  „Street in art“, 20. Maslinijada – Tematska izložba „Maslina je ime Bara“, Dvorac kralja Nikole – Zavičajni muzej Bara, Bar (CG)

– 2022. „Pikturalna lapidarnost“ , Izložba radova iz fundusa JU Kulturni centar Bar, Galerija Velimir A. Leković, Bar (CG)
– 2022. „Beauty of art in the world“ , 36th Edition Virtual Art Show – Internacionalna online izložba u organizaciji Artcom Expo International Association of Artists; Creator of the project and General Coordination: Baroness Jiselda Salbu,
Davik -Norway (Norveška)
– 2022. International Online Art Exhibition in Tunis, Arto Gallery, phd Marwa Missaoui, Tunis (Tunis)
– 2022. Colombia Pais Anfitrion, Colombia Art Exhibition – AWPFP – Another World Is Possible Forever Of Peace; Coordinator John Richard Gomez i Miguel Pineros, (Kolumbija)
– 2022. 1ra. Bienal mundial virtual de artes visuales – Prvo virtuelno svjetsko bijenale vizuelne umjetnosti u organizaciji Leon Art International Group, Arte con Alma i World Association Of Arts And Creativity, Quito (Ekvador)
– 2022. Pljevaljska likovna kolonija, JU Umjetnička galerija „Vitomir Srbljanović“, JU Centar za kulturu Pljevlja (Crna Gora)
– 2022. Internacionalna likovna kolonija „Boje Bihora II“, JU Kulturni centar Petnjica (Crna Gora)
– 2022. Lifeline Art fest – Treći festival umjetnosti, Aidnet fondacija, Goražde (BIH)
– 2022. Internacionalna likovna kolonija „Izvori“, NVO Sarajevska Tribina, Sarajevo (BIH)
– 2022. Međunarodna likovna kolonija „Bečej noću“, Galerija Krug, Gradsko pozorište Bečej (Srbija)
– 2022. „III Street In Art“ – Treća izložba na otvorenom u ulici Maršala Tita, Bar (Crna Gora)
– 2022. Abstract 5. – April 2022. (Merit Prize award) – Internacionalna žirirana izložba u organizaciji Art Show International Gallery, Los Angeles – California USA, Los Anđeles (SAD)
– 2022. AthensArt – The internacional Arts Festival, Inauguration conference in Sala della Ragione – Palazzo dei Capitani (Piazza del Popolo), International exhibition of contemporary art in Sala Cola dell’Amatrice, Ascoli Piceno – Italy (Italija)
– 2022. Umjetnički paviljon ULUCG – 77. Tradicionalna izložba, Udruženje likovnih umjetnika Crne Gore, Podgorica (Crna Gora)
br.100) – 2022. International Prize Leonardo Da Vinci 4th, februar 2022, Borghese Palace / Florence – Italy, Efeto Arte /Art Now / Russo, Firenca (Italija)
– 2022. 4th International Online Art Exhibition „Monet“ – (Award) Internacionalna online izložba u organizaciji Jyoti Saini Siddiqui , (Indija)
– 2021. Humanitarna izložba „Kistom i olovkom protiv siromaštva“, Galerija Velimir A. Leković, Bar (Crna Gora)
– 2021. 50th ASROPA (since 1995) International Online Art Exhibition in South Korea, dec 2021, Internacionalna online izložba (Južna Koreja)
– 2021. „Another world is possible forever of peace“, AWPFP Chile 2021-2022 (Čile)
– 2021. Luxembourg Art Prize 2021, Pinachoteque museum (Award), (Luksemburg)
– 2021. “Barski likovni stvaraoci” – Galerija Velimir A. Leković, Bar (Crna Gora)
– 2021. „II Street In Art“ – Druga izložba na otvorenom u ulici Maršala Tita, Bar (Crna Gora)
– 2021. „Virtual Magic Art“ – Leon Art International group, Internacionalna online izložba, Quito (Ekvador)
– 2021. Prvi „OnART“ Bar, Šetalište kralja Nikole, izložba na otvorenom, Bar (Crna Gora)
– 2021. „Zasjaće palaci“ – Festival svjetlosti – Izložba radova projektovana na zidinama starog grada, Kotor (Crna Gora)
– 2021. “Universal photos” – 87th International cultural exchange of arts, 26th edition virtual art show, Internacionalna online izložba fotografija u organizaciji Artcom Expo International Association of Artists (Norveška)
– 2021. “Comp-Arte” – Casa de la cultura Ecuatoriana “Benjamin Carrion”, Nucleo De Cotopaxi (Ekvador)
– 2021. X Međunarodna Beranska likovna kolonija – Kaludra 2021. Berane (Crna Gora)
– 2021. VII Bijenale akvarela malog formata, Muzej Kozare, Prijedor (BiH)
– 2021. “Street In Art”- Prva izložba na otvorenom u ulici Maršala Tita, Bar (Crna Gora)
– 2021. „Art Weekend“ – Creative Hub Bar, jun Stari grad Bar – Palata 85, (Crna Gora)
– 2021. Međunarodni trilateralni Interreg IPA – CBC (IT, MNE, AL) umjetnički projekat „Complicities“, Stari grad Bar (Crna Gora)
– 2021. „Summer party“ – Internacionalna online izložba u organizaciji ArelArt online art gallery, Ankara (Turska)
– 2021. „Tribute to the African“ – Internacionalna online izložba u organizaciji Artcom Expo International Association of Artists, (Norveška)
– 2021. „Creative Ethos“ – (Award) Internacionalna online izložba u organizaciji Jyoti Saini Siddiqui , (Indija)
– 2021. „Connectivite“ – Internacionalna online izložba u organizaciji Stay Connected i The Huts Magazine, Norvič (Engleska)
– 2021. Taza Spring Art Salon – Elmadani Belmadani, Internacionalna online izložba (Maroko)
– 2021. „La fiesta del color“ – Internacionalna online izložba u organizaciji galerije Arte Adiscar – Margui Lopez, Malaga (Španija)
– 2021. „Voice of mask“ – Internaciona online izložba u organizaciji Artdom platform (Indija)
– 2021. Leon Art International group – Eugenio Leon, Internacionalna online izložba, (Ekvador)
– 2021. 47. ASROPA (since 1995) International Online Art Exhibition in South Korea and China – Romania , Maj 2021, Internacionalna online izložba (Južna Koreja)
– 2021. „Wave of thoughts“ – Internacionalna online izložba u organizaciji Positive Energy Art (Indija)
– 2021. „Climate changes in Arctic and Antarctic“ – Internacionalna izložba u organizaciji Artcom Expo International Association of Artists (Norveška)
– 2021. VII Bijenale akvarela malog formata, Galerija SKC , Novi Beograd (Srbija)
– 2021. Abstract 2 – May 2021. (Honorable mention award) – Internacionalna žirirana izložba u organizaciji Art Show International, Los Angeles – California USA (SAD)
– 2021. „Fragments“ – Internacionalna online izložba u organizaciji Pragmata collective, London UK (Engeska)
– 2021. 44th ASROPA (since 1995) International Online Art Exhibition in South Korea and Austria , March-April 2021, Internacionalna online izložba (Južna Koreja)
– 2021. Umjetnički paviljon ULUCG – 76. Tradicionalna izložba, Udruženje likovnih umjetnika Crne Gore, Podgorica (Crna Gora)
– 2021. „We are on the side of peace“ – Another world is possible across countries simultaneous exhibitions, Y.B.T. Association (Venecuela – Turska)
– 2021. International Visual Art Exhibition „Retrospective“ , Ridwan Rupa, Java (Indonezija)
– 2021. „International Online Spring Exhibition“ – Internacionalna proljećna online izložba, ArelArt online art gallery, Ankara (Turska)
– 2021. „Art pilgrimage 2021“ – Internacionalna online umjetnička izložba u organizaciji Positive Energy Art (Indija)
– 2021. „Kadin women“ – Internacionalna online izložba crno-bijelih fotografija-8 mart, ArelArt online art gallery, Ankara (Turska)
– 2021. IOMAC – Internacionalna online izložba minijatura, Daka (Bangladeš)
– 2021. „Tell my love“ – Internacionalna online izložba u organizaciji ArelArt online art gallery, Ankara (Turska)
– 2021. Centar za kulturu i obrazovanje – izložba unikatnog nakita „Umetnost i ljudska čula, ljudski um i duh“, MajdanArt 2001-2021, Donji Milanovac (Srbija)
– 2020. CKZ Ribnica – Centar kulturnih zbivanja / 1. godina kulturnog aktivizma KBK – Kulturna baza kunst, Podgorica (Crna Gora)
– 2020. Druga internacionalna virtuelna izložba „The world in our hands for peace“ u organizaciji „Another world is possible forever of peace“, (Ekvador i Venecuela) – Predstavnik Crne Gore.
– 2020. Virtuelna izložba u organizaciji Međunarodne umjetničke likovne kolonije „Kolo“, Trebinje (BiH)
– 2020. Prva međunarodna virtuelna izložba „Bele noći“ u organizaciji Majdan Art, Majdanpek (Srbija)
– 2020. Umjetnički paviljon ULUCG – 75. tradicionalna izložba (virtuelna), Udruženje likovnih umjetnika Crne Gore, Podgorica (Crna Gora)
– 2019. “First friday”, Phoenix-Arizona-USA (Sjedinjene Američke Države)
– 2019. Galerija Velimir A. Leković – Barski likovni umjetnici / 32. Barski ljetopis, Bar (Crna Gora)
– 2019. Međunarodna likovna kolonija “Bečej noću”, Galerija Krug, Gradsko pozorište Bečej (Srbija)
– 2019. Donatorska izložba za pomoć u radu narodne kuhinje, Galerija Velimir A. Leković, Bar (Crna Gora)
– 2019. Umjetnički paviljon ULUCG – 74. tradicionalna izložba, Udruženje likovnih umjetnika Crne Gore, Podgorica (Crna Gora)
– 2018. Galerija “Ilija Šobajić” i “Nikola l” – Jubilej 30 godina od prve izložbe Branka Kovačevića – “Galerija Most” Podgorica // Dvorac kralja Nikole, Nikšić (Crna Gora)
– 2018. Galerija “Marko Krstov Gregović” – Internacionalni bijenale akta, Petrovac (na moru) (Crna Gora)
– 2018. Galerija Velimir A. Leković – Barski likovni umjetnici / 31. Barski ljetopis, Bar (Crna Gora)
– 2018. Umjetnički paviljon ULUCG -73. tradicionalna izložba, Podgorica (Crna Gora)
– 2017. Međunarodna izložba minijatura – „Umetnost u minijaturi“, MajdanArt, Majdanpek (Srbija)
– 2017. Umjetnički paviljon ULUCG – 72. tradicionalna izložba, Podgorica (Crna Gora)
– 2016. Presjek savremene crnogorske likovne scene 2006-2016 (selektor Žana Filipović)
1. Centar savremene umjetnosti Crne Gore, Podgorica (Crna Gora)
2. Dvorac kralja Nikole, Nikšić (Crna Gora)
3. Galerija Velimir A. Leković, Bar (Crna Gora)
4. Zbirka pomorskog nasljeđa, Porto Montenegro, Tivat (Crna Gora)
5. Kuća Rista Ratkovića, Bijelo Polje (Crna Gora)
6. Galerija Miodrag Dado Đurić, Cetinje (Crna Gora)
– 2016. JU Ratkovićeve večeri i poezije, Bijelo Polje (Crna Gora)
– 2016. Međunarodna izložba minijatura – „Umetnost u minijaturi“, Muzej primenjene umetnosti, Beograd (Srbija)
– 2016. SUITE382DSG – izložba slika i crteža, Lastva Grbaljska (Crna Gora)
– 2016. Umjetnički paviljon ULUCG – 71. tradicionalna izložba, Podgorica (Crna Gora)
– 2016. Međunarodna izložba minijatura – „Umetnost u minijaturi“, MajdanArt, Majdanpek (Srbija)
– 2015. Municipal Conservatory – Skala Oropos – Athens Art International Arts Festival OROPOS /
GREECE 2015 (Grčka)
– 2015. Umjetnički paviljon ULUCG – 70. tradicionalna izložba, Podgorica (Crna Gora)
– 2015. Međunarodna izložba minijatura – „Umetnost u minijaturi“, MajdanArt, Matica iseljenika Srbije, Beograd (Srbija)
– 2014. CA4S & HARDEKO -Bispgarden / Sweden 2014 (Švedska)
– 2014. Donatorska izložba “Bar nije zaboravio 1979 godinu” – Galerija Velimir A. Leković – Bar (Crna Gora)
– 2014. Udruženje likovnih i primenjenih umetnika Kraljevo – ll internacionalni salon grafike, Kraljevo (Srbija)
– 2014. Umjetnički paviljon ULUCG – 69. tradicionalna izložba, Podgorica (Crna Gora)
– 2014. Međunarodna izložba minijatura – „Umetnost u minijaturi“, MajdanArt, Matica iseljenika Srbije, Beograd (Srbija)
– 2013. Galerija “Velimir A. Leković” – Umjetničko čitanje Njegoša (200 godina), Bar (CG)
– 2013. Umjetnički paviljon ULUCG – 68. tradicionalna izložba, Podgorica (Crna Gora)
– 2012. Galerija „Velimir A. Leković“ – XXV Barski ljetopis – Likovni umjetnici Bara, Bar (Crna Gora)
– 2011. Međunarodna izložba minijatura – „Umetnički nakit“, MajdanArt, Zavičajni muzej, Petrovac na mlavi (Srbija)
– 2011. Međunarodna izložba minijatura – „Umetnost u minijaturi“, MajdanArt, Majdanpek (Srbija)
– 2010. AthensArt-2010, International Art Exhibition of Centre of Arts For Seasons / Internacionalna izložba CA4S, Technopolis, Atina (Grčka)
– 2010. Umjetnički paviljon ULUCG – 65. tradicionalna izložba, Udruženje likovnih umjetnika Crne Gore, Podgorica (Crna Gora)
– 2010. Međunarodna izložba minijatura – „Umetnost u minijaturi“, MajdanArt, Majdanpek (Srbija)
– 2009. Galerija „Velimir A. Leković“ – “Baru u čast”, Bar (Crna Gora)
– 2008. Galerija “Marko Krstov Gregović” – Treće međunarodno bijenale akta, Petrovac (Crna Gora)
– 2008. Grupna izložba barskih likovnih umjetnika, Frankfurt (Njemačka)
– 2008. Barski likovni umjetnici, Nirnberg (Njemačka)
– 2007. Galerija „Velimir Leković“ – “Pristan, sjećam se”, JP Kulturni centar Bar (CG)
– 2006. Majdan Art – Internacionalni simpozijum zlatarstva, Majdanpek (Srbija)
– 2005. Umjetnička galerija UG BIH , Sarajevo (BiH)
– 2004. Galerija ALU, Trebinje (BiH)
– 2003. Galerija ALU, Trebinje (BiH)
– 2002. Izložba na otvorenom, Dučićeva ulica, Trebinje (BiH)
– 2002. Galerija ALU, Trebinje (BiH)
– 2001. Galerija KIC „Budo Tomović“, Podgorica (Crna Gora)
– 2000. Xll internacionalni bijenale grafike, Torun (Poljska)
– 1999. Galerija „Sunce“, Podgorica (Crna Gora)
– 1999. Kulturni centar „Vojislav Bulatović“, Bijelo Polje (Crna Gora)
– 1999. Galerija „Buća-Luković“, JU Muzej i galerija Tivat (Crna Gora)
– 1998. Srpsko poslanstvo, Cetinje (Crna Gora)
– 1998. Umjetnička galerija „Sue Ryder“, Herceg Novi (Crna Gora)
– 1997. Jesenja izložba, Galerija „Most“, Podgorica (Crna Gora)
– 1995. Galerija u kampu izviđača slikara, Kovačica (Srbija)


Ostale aktivnosti:

– Do 1997. izviđač, volonter do 2001.
– Dobrovoljni davaoc krvi od 2015.
– Učesnik humanitarnih akcija od 2013: Moto djeda mrazovi Crna Gora (Dječiji dom “Mladost” Bijela, Centar za djecu sa posebnim potrebama Podgorica, Specijalno odjeljenje OŠ “Jugoslavija” Bar itd.)
– Donator umjetničkih slika u humanitarne svrhe
– Donator umjetničkih slika za razvoj, podsticaj i obnovu brojnih kulturnih i sportskih udruženja
– Hranitelj od 2020.

Kontakt:

Tel: +382-67-50-43-52

e-mail: dalibordadoc@gmail.com

Web: https://daliborart.wordpress.com/

Facebook: https://www.facebook.com/dalibordado.cetkovic

Facebook page: https://www.facebook.com/ateljedaliborcetkovic/

Instagram: https://www.instagram.com/dalibordadocetkovic_artist/

YouTube:  https://www.youtube.com/channel/UCj4YEihUSEplf3A8xw1I29Q/videos

 

 

                                                                                        * * *

Odabrani tekstovi likovne kritike

 

O slikarstvu Dalibora Dada Ćetkovića – dr Milun Lutovac

A N T A R E S

Dalibora Dada Ćetkovića

 

Radovi  akademskog slikara Dalibora Dada Ćetkovića nanovo potvrđuju istinu  koja se nalazi u biću svake velike i iskrene  likovnosti: SLIKA SVIJETA  KOJU NUDI OKO, NIJE SLIKA SVIJETA KOJU OTKRIVA  DUH.

Oko je usmjereno na  igru pojavnost dok je vid duha sav u ezoteriji    i metafizičkom.  Na slikama Dalibora Ćetkovića granične linije, ako uopšte postoje, ne dijele i ne razdvajaju polja palete, već mire, ujednačavaju i benevalentnim duhovima, i same sobom, povezuju strane koje, igrom slučaja,  čine posebnu cjelinu.

 

Granica je kod Dalibora šav, a ne procjep. Povezujući tonske razlike ona, drži višestranost na okupu i održava u igri,  igru  paraestetike[1]. Kao da nam ovaj  usredsređeni stvaralac poručuje  da samo u prekoračenju čulnih granica možemo doprijeti do binarne strasti, vatreno crvene i smaragdno zelene zvijezde Antares, čiji je on izaslanik na zategnutom slikarskom platnu.

 

Duh velikog vida  je  u čulnom i natčulnom,  u pojavnom i nepojavnom,  u iskustvenom i nadiskustvenom –  vidljivo  i  nevidljivo čine vid Ćetkovićevog stvaralačkog čina sveobuhvatnim – vid za kojim je uzaludno tragati. Kao da traganje za odgovorima pripada samo njemu, to jest, njegovoj strasti, i onom toreadorskom odmjeravanju snage i tišine. Imenovanje nepoznatog, oslikivanje jave na pragu sna, ne ni čulima, ni razumom, već, reklo bi se, isključivo stvaralačkom  intuicijom, Ćetković oslobađa cio jedan čulni svijet, koji nije sam sebi dovoljan, to jest, koji ne umije, bez vještog kista i riječi, sebe da objasni.

 

Antares”,   novi ciklus slika Dalibora Dada Ćetkovića dio je velikog sistema. Misli osciliraju, a znaju i da “kao ispaljene iz pištolja”, prosviraju, pored glave posmatrača, kao da  nijesu dio galaktičkog prostora slike, što ne znači da nijesu njenom vezu i tkivu boje,  bitne.

Put sam sebe rađa i otvara nešto veliko na horizontu praznine, a opet je sve sadržano u kapi vode – vazduh se ogleda, susrijeće sam sebe u oku slike.

Dalibor Dado Ćetković vlada  vještinom velikog  likovnog  majstora  koji uspijeva da prikaže duh koji se kreće!

Bjelina na Daliborovim platnima posjeduje  iskustvo praznine. Skoro da ne postoji nijedna stvar i oblik, a da nijesu iz nje potekli. Samo veliki dar, koji dobro organizuje,  može, sigurnim i preciznim potezom četkice, na ovaj način da djeluje iz praznog prostora bjeline, a da je pritom ne dovede u pitanje, već  da je u njenoj punoj punoći  preda  stvaralačkoj  igri  i  ovjenča optimizmom i nadom.

Aura  magme, oštra, žestoka pa, moglo bi se reći  i  brutalna, zategnuta kao luk, vjetrobran je, koji, uprkos iznesenom, čuva sagu o ljepoti i nježnosti koje su laneno ulje Daliborovog stvarlačkog procesa. Sve se kreće, a ko to može bolje znati i prikazati od bajkera (“Ride to live…!”), kome je  simbolika života u oslikanom pojasu horizonta i svevidećem orlovom oku – suncu.

Ritmičnost i melodičnost pokreta na Daliborovim slikama, koje su rađene u kombinovanoj tehnici akrilom, uljem, grafitom i ugljem, dio su stvaralačke i  intelektualne snage ovog stvaraoca. Ideje, koja izranjaju iz bjeline i dobijaju obrise, nude privid  da slika nastavlja svoje prostiranje i van granica formata u kojem je data. Sve je u magičnom pojasu horizonta koji nastaje i nestaje u onom završnom potezu autorove četkice koji poput potpisa zaokružuje cijeli  format platna.

Orlovsko oko, vidokrug kružnog, širokog  leta i brza sjenka kako na platnu tako i van njega  poziva nas na promišljanje o ličnoj  energiji i oslobađanju od svega onog  što joj šteti. Akcenat je na slobodi, intelektu i dostojanstvu. Sve je orlovski čisto.

Umjetnički izraz,  prema Hegelu, ima ulogu da prenese unutrašnju formu sadržaja  i  time zapravo objelodani duh epohe koji je oblikovao tu formu. Ako je suditi po umjetničkom izrazu novog ciklusa slika Dalibora Dada Ćetkovića, naš duh epohe je pronašao još jednog svog velikog ratnika.

Dalibor ante portas!

                                                                                                                        dr Milun Lutovac

                                                                                                 Teoretičar savremene umjetnosti

U Baru, oktobar 2020.

 

                                                                                * * *

 

Tekst akademskog slikara Milenka Premovića povodom izložbe slika

 

„SAN U SNU“  Dalibora Dada Ćetkovića

 

„Početak 20. vijeka donosi novi način sagledavanja umjetnosti.

Tome uveliko doprinosi pojava novih teorija, saznanja i pretpostavki na području psihologije u radovima Sigmunda Frojda. U isto vrijeme u slikarstvu, zasićenje akademizmom, mimetičkim oponašanjem prirode uključujući i impresionizam, doprinosi postepenom prelasku interesovanja na psihološka stanja i ekspresiju. 

Zakoračilo se u novu epohu sa Kandinskim i Mondrijanom u pravcu APSTRAKTNOG, koja na različite načine traje danas. Dokaz je i ova izložba. 

San kao mjesto susreta, granično mjesto svijetova, neiscrpan je rudnik imaginacije. 
Dado ne ulazi u opis, ne prepušta se slučajnosti, već vješto usmjerava tok svoje kreativne misli(sna), satkan od riječi likovnog jezika, a rijetko i simbola kojima ne dozvolja da ga odvuku u pravcu nadrealizma. 

Na fotografijama pokreta kod Majbridža – prelazak je iz pokreta u slici, u sliku u pokretu – film. Kod Dada je pokret ali ka klasičnom mediju – pokretu linije crteža, slike, površine, insistiranje na likovnosti, praveći bojeni filter kojim jasno pravi rezove, razgraničavajući polja različitih tehnika, slike i crteža. 

Koristeći grafičke efekte kao svoju prednost a ne kao zanatski trik, uspjeva da na tom kontrastu, tom svojevrsnom hodu po žici, gradi svoj svijet, u isto vrijeme razlažući ga čas crtežom, čas slikom, kao u snu. 

Do skora je važilo da umjetnik treba da ima osnov teoretskog znanja kroz koje se provlači potka praktičnog rada da bi se dobilo platno slobodnog umjetničkog izraza. Dado posjeduje ta znanja. Od nedavno je upisan u Veliku enciklopediju internacionalne umjetnosti i Sveopšti likovni leksikon i na najljepši način se pridružio pomenutim velikim prethodnicima, na zadovoljstvo škole, akademije koju je pohađao, a takođe i zaslugom profesora Ljubomira Gligorijevića čijim je predavanjima savremene istorije umjetnosti prisustvovao više godina, a čiji uticaj je vidljiv i na ovoj izložbi.“

                                                                                                                       Milenko Premović

                                                                                                                           Akademski slikar

U Kotoru, septembar 2021.

 

                                                                                  * * *

 

ARENA Dalibora Dada Ćetkovića  / napisala: Jovana Maraš

  “Dadove slike opisuju život svakodnevice, prožimajući nesvakidašnje motive kroz jarke boje, aludirajući na more, na čistinu i dom. To nisu samo gradovi kraj obale mora, već osjećanja koja hitrim potezima četkice oslikavaju koloritne doživljaje naspram plavog mora, onoga što čovjeka najviše sačinjava, u čemu se i odlaskom uvijek sudbinski vraća.
   Upravo tim brzim pokretima pravi jak kontrast ostavljajući utisak na posmatrača kao dijalog između plavog doma i narandžaste boje, kao sinonim terakote, zemlje iz koje smo potekli.
   Brzina pokreta, utiče ne samo na tok i pravac slike, već i na bujicu osjećanja recipijenta, gdje u svakom pogledu isti ostaje u začudnosti prolaznosti života koji može iskusiti godinama unaprijed, razmišljajući i posmatrajući realistične prikaze Arene, obale Istre, grada Pule.
   Sjećanjem ukazuje na budućnost, na sve ono što polazi od stvarnosti, putujući naprijed. Posmatrač, gledajući ova djela, uočava suštinu stvarnosti i onoga što se nalazi ispred njega. U nekima od djela, raspoznaju se figuracije i spoznajom jedne u drugim streme ka suštinskom razaznavanju života, dok nas konkretne figure na platnu uvode, uvlače u tok svijesti.
   Kroz djela se da prepoznati motiv Arene, pa i mnogih pogleda na istu, prožimajućivši se faze u stvaranju prikazanih djela. Kroz neka od njih, može se upravo prepoznati tok od realizma, preko nadrealizma do apstrakcije kroz data tijela u ovom formatu. Tako od umirujućeg realizma prolazimo kroz razne faze sve do nadrealizma i apstrakcije dok crvenom bojom, ostavlja snažan trag kao pečat koji zaranja u duboku spoznaju čovjekova postojanja.
   Aurom između djela i čovjeka koji posmatra sliku, umjetnik izaziva smirenost i zaboravljenu toplinu djetinjstva, vraćajući i prodirući u svaki sloj sjećanja na rane faze života, pa i one koje su davno zaboravljene, ušuškane u moru i zidinama.
   Dado svojim apstraktnim slikama, kao i hermetičnim realizmom kroz iste, vlada jasnim i konciznim opusom više pravaca, kojima svjesno uvodi posmatrača u igru sjećanja i povezivanja, onoga što će biti i što je bilo, kao spoj svega što čovjek godinama prođe da se vrati korijenu djeteta u sebi. Koristeći se elementima i simbolima plave boje jasno iskazuje svoju misao i viziju nekog novog svijeta, opipljivog i vizuelno prisutnog predmeta koji ga vraća na pravi put. Usidren i spokojan istovremeno diže svoje sidro i izlazi iz zone komfora.
   Višeslojnim prikazima svakodnevice, kroz pastuozno prikazane forme, umjetnik prelazi granice, igrajući se bojama, umom i slobodom.
   Kroz grad kao dom, a dom je čovjek, predstavlja svaku individu datog grada kao protagonistu sopstvenih doživljaja.
   U očima posmatrača, gledajući gradu u oči, i on sam postaje stanovnik tog mjesta, utapajući se u masi na Areni, kao da je oduvijek tu bio i postojao.
   Kroz svoje stvaralaštvo, Dado ukazuje na današnje društvo kao glasnik sa obale, propagirajući priču o vječnom gradu, i vječnim ljudima (posmatračima) u njemu. Kombinacijom izraza i tematike na nekim od djela, izdvaja se i u svakom djelu prepušta nam da sami nađemo ishod koji ostavlja njegov prepoznatljiv rukopis, prenoseći snažnu poruku koju ova djela nose.”

Jovana Maraš
Istoričarka i teoretičarka umjetnosti

U Puli, decembar 2022.

 

                                                                                     * * *

Suspendirane stvarnosti i imaginarni svjetovi u apstraktnom neofuturizmu Dalibora Dada Ćetkovića / piše Marta Lock (prevod teksta)

 

Slikovni jezik crnogorskog umjetnika Dalibora Dada Ćetkovića miješa osjećaj futurizma sa apstraktnijom tendencijom, kao da su linije koje karakterišu njegova umjetnička djela povezujuća nit između onoga što se može nazreti i onoga što se može zamisliti; hromatski raspon je jasan, elegantan, kristalan, jer na kraju krajeva, atmosfere koje umjetnik šapuće teže blistavosti da predstavljaju povjerenje u nespoznatljivo koje u ovom slučaju nema negativna značenja, već ilustruje neviđene mogućnosti i potencijalno povoljne opcije za bijeg od svakodnevice. Kroz njegova platna se pojavljuje jedna refleksija, da je čovjek toliko naviknut na stvarnost u kojoj živi da zaboravlja da je to samo jedan od mnogih mogućih svjetova, uvodeći kvantni koncept mnoštva paralelnih svjetova iz kojih se bira. I tako izgleda da umjetnik želi ukazati na te nezamislive opcije, taj novi način promatranja onoga što čini dijelove postojanja, fragmentirajući ih i dekontekstualizirajući ih kako bi došao do neviđene rekonstitucije, konfuzne i neodređene, a opet jednako potencijalno vjerodostojne i funkcionalane u objašnjavanju koncepata i unutrašnjih kretanja. Dalibor Dado Ćetković izmjenjuje definisane znakove s geometrijskim okvirima u koje ponekad umjeće jednostavne pozadine kako bi se površinski oblici jasnije isticali, a ponekad su to elementi koji usklađuju i naglašavaju slike dočarane naslovima. Stilizacija je intenzivnija kada umjetnik pripovijeda o fantastičnim svjetovima i životinjama, a apstraktnija kada uđe u sferu emocija vezanih za unutrašnjost ili aktualne teme kako bi osvijestio promatrača, ali u oba slučaja rezultat je potpuna uključenost jer pogled ide u potragu za referencom koju sugerira naslov i kojoj Ćetković dopušta da ispliva na nejasan, ali naposljetku prepoznatljiv način. Slika “Priča nakon priče” vodi prema nadrealnoj, nepostojećoj, ali nevjerovatno fascinantnoj dimenziji jer tjera um da traži referencu u svakodnevnoj stvarnosti, pogled pokušava locirati ona neobična stvorenja koja umjetnik odabere da ispriča postmodernu bajku, možda lišen ljudskih bića ili možda umjesto toga dimenzija u kojoj je čovjek transformirao svoj privid da postane nešto drugo osim sebe. Nekako Ćetkovićevo upozorenje da ne gubi ono što pojedinca odlikuje, odnosno njegovu ljudskost, njegovu emociju, jer bi u suprotnom mogao naći da više nema svijest i svijest koja ga razlikuju od životinje, insekta ili bilo kojeg drugog živog bića osim ne- mislećeg bića. “Uragan misli” u kojem okvir ne može sadržati splet senzacija, ideja, misli koje se prepliću, stvarajući haos; ali haos je, čini se Ćetkoviću, osnova poretka, to je onaj element zahvaljujući kojem znanje evoluira i uslijed kojeg nastaje nova jasnoća, svijest koju se u trenutku destabilizacije činilo nemoguće postići. Ovdje su linije apsolutno zakrivljene, hromatski raspon prelazi u nijanse plave koje se vezuju za istraživanje, s prirodnom težnjom ka interijerizaciji i refleksiji koja na kraju daje mir, sigurnost, opuštenost; i ovdje se pojavljuje umjetnikov pozitivan stav, ta sposobnost analize koja uvijek vodi ka nadi, boljoj mogućnosti nego što je prvobitno bilo predviđeno. U “Ekosistemima” se, u stvari, bavi delikatnom temom, onom današnjeg sveta u kojem ekonomski interesi nekolicine destabilizuju savršenu ravnotežu koju bi trebalo poštovati jer bi njen kolaps imao posledice po cijeli svijet; ali možda je priroda na kraju jača od štete koju čovjek može nanijeti, ona zna kako da se regeneriše i nađe novi način da preživi i preporodi se, a to je koncept koji je umjetnik ukazao na ovoj slici i koji je naglasio te grafičke znakove koji proizlaze iz glavne šeme. 

Rad “Stari Grad Bar” prikazuje interpretaciju bljeska umjetnikovog rodnog grada, ali i sav lični otisak koji Dalibor Dado Ćetković zna da unese u slikarski jezik koji je istovremeno inovativan, privlačan i evokativan. Njegov se neofuturizam na ovom platnu pokazuje u svoj svojoj svestranosti, jer dok s jedne strane zaobljeni oblici neba i biljaka podsjećaju na one Umberta Boccionija, s druge strane geometrijska strogost kuća i zvonika može se pratiti do šematizma Filipa Tommasa Marinettija, ali i do krajnjeg poretka kubizma, koji se nekako manifestira u Ćetkovićevim potezima. Ono što ga razlikuje od majstora prošlosti, između ostalog, je blistavost njegovih radova, koja pomaže da se istakne njegov pozitivan i otvoren pristup mogućnostima postojanja, te ono intuitivno kretanje koje se više ne može pratiti do brzine vremena, nego na prirodno ljuljanje zbog vjetra, na prirodu koja je u ovom djelu protagonista kao i zgrade.

Dalibor Dado Ćetković, akademski slikar koji je diplomirao na trebinjskoj Akademiji likovnih umjetnosti u Bosni i Hercegovini, član je Udruženja likovnih umjetnosti Crne Gore, izlagao je i sarađivao sa galerijama u Arizoni – SAD, te učestvovao na brojnim grupnim izložbama i međunarodnim sajmovima, primajući nagrade i priznanja u Los Angelesu, Firenci, Palermu itd. Njegovi radovi uključeni su u važne leksikone savremene umjetnosti i dio su privatnih kolekcija u mnogim zemljama širom svijeta.

                                                                                                                                Marta Lock

                                                                                                            Likovna kritičarka

U Milanu (Italija), april 2023.

 

[1] Paraestetika ukazuje na fascinacije granicama mogućih svetova(…)

Zadatak paraestetičke teorije nije da konačno razriješi pitanja koja se tiču odnosa  teorija i umjetnosti, već da ponovo promisli o njima  posredstvom  transformacija  i  premještanja …

Leave a comment